Blog Post

Waarom printmedia niet mag ontbreken in je marketingmix

Probeer als adverteerder maar eens de bomen door het bos te zien: online mediakanalen, printmedia, televisie, radio, … De lijst van mogelijkheden is zo goed als eindeloos. Daarom voeren diverse doelgroepen regelmatig onderzoek naar het gebruik van deze verschillende mediakanalen. Een recent onderzoek van juli 2020 toont aan dat vooral printmedia goed scoren voor adverteerders.



Traditionele media versus sociale media

Een eerste belangrijk verschil is het doel van het gebruik van de verschillende mediakanalen. Zo gebruikt men sociale media steeds vaker puur als tijdverdrijf. Men is niet specifiek op zoek naar iets en toont bijgevolg weinig betrokkenheid. Traditionele media daarentegen worden doelbewuster gebruikt. Men heeft een duidelijke en concrete reden om traditionele media te raadplegen. Dit gaat van informatie verkrijgen tot ontspanning en inspiratie opdoen.



Er is dus een duidelijk verschil in gebruik. Het gebruik van sociale media als tijdverdrijf maakt dat ontvangers minder openstaan voor reclame. Ze ervaren die zelfs eerder als storend en dus veel minder interessant voor adverteerders.


Tolerantie ten opzichte van reclame

Een belangrijk aspect van reclame is de tolerantie van de mediagebruiker. Niet elk platform is geschikt voor advertenties. Zo ervaart men reclameboodschappen vaak als storend op online platformen zoals streamingservices, apps en sociale media. Mensen ergeren zich aan reclame omdat het de totale beleving enorm verstoort.



De tolerantie ten opzichte van reclame is online een stuk lager dan bij traditionele media, met in het bijzonder printmedia. Reclame op onlinekanalen stoort meestal omdat ze niet aansluit bij de context. Bovendien maken veel mensen zich zorgen over hun privacy wanneer ze online advertenties zien verschijnen. Bij magazines beoordeelt men advertenties positief omdat ze de beleving niet verstoren en vaak ook aansluiten bij de context van het magazine zelf. Outdoor-reclame scoort eveneens erg goed op het vlak van tolerantie.


Reclamebeleving bij verschillende platformen

Naast het gebruik van diverse mediakanalen werd ook de reclamebeleving bij ontvangers onderzocht. Uit dit onderzoek blijkt dat vooral outdoorreclame en reclame via print erg veel aandacht krijgen. Ontvangers beschouwen de advertenties als minder storend, waardoor ze veel positiever worden onthaald dan advertenties op sociale media. We mogen dus stellen dat outdoor-reclame en reclameboodschappen in dagbladen en magazines positievere resultaten opleveren.



Vertrouwen is de sleutel tot succes

Een belangrijk element is het vertrouwen van de ontvanger in het medium. Hoe meer vertrouwen een platform weet op te bouwen, hoe positiever de reacties op de advertenties. De recentste onderzoeken tonen aan dat de consument het meeste vertrouwen heeft in printmedia zoals dagbladen en magazines. Dit vertrouwen schept een heel waardevolle omgeving voor de adverteerder.



Uit bovenstaande blijkt duidelijk dat magazines en dagbladen interessant zijn voor adverteerders. De lezers kiezen namelijk bewust voor print en tonen een grote betrokkenheid. De tolerantie ligt hoger ten opzichte van andere mediakanalen en het grote vertrouwen in deze offline media zorgt voor een gunstige omgeving voor de boodschap van adverteerders.


Klantenbinding vergroten
1 oktober 2023
Huis-aan-huisverdeling van folders en brieven vergroot de klantenbinding. Ontdek hoe deze strategieën je bedrijf kunnen laten groeien.
Opening nieuwe winkel of zaak
31 juli 2023
Bereik de juiste doelgroep bij de opening van uw winkel met huis-aan-huisverdeling. Vergroot naamsbekendheid, bereik gericht uw doelgroep en bouw persoonlijk contact op. Ontdek hoe WinDistributie u kan helpen!
Huis-aan-huis verdeling van folders en flyers
door WinDistributie 8 mei 2023
Flyers en folders zijn een geweldige manier om mensen te bereiken en potentiële klanten te werven. Of je nu een kleine lokale onderneming hebt, of een grote bedrijf, het verdelen van folders en flyers is een kosteneffectieve manier om je boodschap te verspreiden.
4 juli 2022
Velen hebben de ondergang van traditionele reclame voorspeld. Toch is deze vandaag heel waardevol en ... opnieuw springlevend. Hoe dit komt? Lees het in dit artikel.
door Fik Verbiest 1 september 2021
De kwaliteit van vandaag bepaalt het succes van morgen
door Nikola Milojevic 28 juni 2021
Digitale reclame gaat gebukt onder overaanbod
Show More
Share by: